8 dec. 2012

Pepparkaksmuffins

Toodelo!
Vad har ni för er denna Lördag?
 Idag är både mannen och barnen iväg så jag har en alldeles egen dag för mig själv!
Jag njuter av tystnad och egotid! :)
Jag har bakat en del och snart ska jag slå in julklappar till barnen, medan de är borta.
 
Här kommer ett recept på Pepparkaksmuffins med lingon,
 de blev faktiskt goda, men inte riktigt så fina som i receptboken! :)
Kram på dig!

Pepperkaksmuffins:

100 gr smör
2 ägg
1 1/2 dl farinsocker
1 dl socker
1 1/2 dl yoghurt
1 påse pepparkakskryddor
1/2 tsk salt
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 dl lingon
 
Glasyr:
2 dl florsocker
1 msk vatten
Lingon att dekorera med
 
Värm ugnen till 200 grader.
Smält smöret o låt svalna.
Vispa ägg, farinsocker och socker pösigt.
Tillsätt smör och vispa ner yoghurt, pepparkakskryddor och salt.
Blanda vetemjöl och bikarbonat i en egen bunke.
Rör ner det försiktigt i smeten och vänd ner även lingonen.
Fördela smeten i muffinsformar och ställ dem gärna i en muffinsplåt.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Blanda ingredienser till glasyren
Bred eller spritsa på glasyren när muffinsen svalnat.
Garnera med lingon.

5 kommentarer:

  1. Hej svejs.. Ja ibland e det skönt med egentid :) Å pepparkaksmuffins är ju såå gott! Får nog bli att baka en dag framöver kanske :)
    Roligt att du vill vara med i min utlottning. Ha en fortsatt fin kväll, här ska vi strax laga vildsvinskarré med hasselbackspotatis.
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga muffins!!!!!
    Måste nästan göra dom tror jag ;)))
    Vilken härlig bild på dina blåa hyacinter,så vackert :))))
    Hoppas du får en fin lördag kväll.

    kram Thess

    SvaraRadera
  3. Hej hej!

    Å så härliga muffins! Åt faktiskt precis såna igår fast med smält vit choklad som glasyr, jättegott!

    Vi är hos fina vänner och ska snart gå in på efterrätten:)

    Hoppas att du får en mysig kväll!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. åh vad gott det där lät. ska spara receptet! kram Nilla

    SvaraRadera
  5. Heeej!!
    Så gott!!! Vi bakade en hel massa igår:-)
    Men lite till ska det bli;-)
    Tack söta för fina grattishälsnigen!!
    Kram från fru Anna;-)

    SvaraRadera